پروانه ساختمان یا شناسنامه فنی ساختمان دفترچهای است که توسط مراجع صدور پروانه از جمله همیار شهرداری ، دهیار و مراکز خدمات الکترونیک شهر صادر می شود و در اختیار مالکین ساختمان قرار می گیرد. انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد در اصل برای احداث هرگونه ساختمان ، باید مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح دریافت گردد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی طبق چهارچوبی مشخص اجرا شود و ارگان های مربوط بتوانند بر آن نظارت داشته باشند. برای انجام این روند کاری باید اطلاعات جامعی در خصوص مراحل صدور پروانه و اخذ مجوز ساختمان ، نحوه پیگیری صدور پروانه و مجوز ساختمان ، انواع پروانه ساختمان و زمان اعتبار جواز ساختمان اطلاعاتی داشت تا بتوان به نتیجه درستی رسید.
از اهداف اخذ مجوز ساخت ، اطمینان از ساخت و سازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آییننامهها و ضوابط طرح جامع شهری ، اطمینان از ایمنی صاحبان فعلی یا بعدی ساختمان ، بهره مند شدن از تسهیلات بانکی ، بیمه شدن کلیه عوامل دخیل در ساخت وساز ، بهره مندی از انشعابات آب ، برق ، گاز و تلفن ، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمانهای مجاور به دلیل حضور ناظرین ساختمانی و ارائه راهکار جهت صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز در هنگام طراحی و نظارت می باشد. پس باید توجه کرد که چنانچه قصد خرید یا ساخت و ساز ساختمانی را دارید، حتماً این نکته را در نظر بگیرید که ساختمان مورد نظر مجوزهای لازم را داشته باشد. جواز یا پروانه ساختمان و پایان کار از جمله مهمترین مجوزهای لازم برای ساختوساز و فروش یک ساختمان هستند. نکته مهم دیگر اهمیت استعلام , پیگیری صدور پروانه و مجوز ساختمان است که در ادامه به آن میپردازیم.
پروانه ساخت یا شناسنامه ساختمان اطلاعات زیادی از هویت و تمام مطالب مربوط به ساختمان از جمله صدور پروانه ساختمان ، نداشتن خلافی و پایان کار و ... را شامل می شود که اهمیت تلاش برای اخذ آن را مشخص می کند. برای دریافت پروانه و مجوز ساختوساز از شهرداریها باید کمی وقت گذاشت و مدارک لازم را فراهم و در اختیار مراکز مربوطه قرار داد. این مدارک به ترتیب عبارت است از : * برگ تعهد نظارت * برگ تعهد محاسب * نقشههای سازه (اجرایی) * فرم تعهد کارفرما (مالک) به صورت تکمیل و گواهی امضاشده در یکی از دفاتر اسناد رسمی * فیشهای عوارض زیربنا * نوسازی سالجاری * جواب نامه از اداره بیمه، مخابرات، آب و برق * اصل و کپی سند مالکیت به نام مالک فعلی * مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تأیید واحد امور مهندسان ناظر شهرسازی * تهیه پیشنویس پروانه توسط شهرداری * تکمیل شناسنامه ساختمان توسط شهرداری و اخذ امضای پروانه
در اولین مرحله، ابتدا مالک باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و درخواست خود را در این مراکز ثبت نماید. مدارک لازم برای ثبت درخواست شامل اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری می باشد. در مرحله بعد شهرداری از ملک بازدید می نماید تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را بررسی کنند. از جمله مواردی که به این بازدید وابسته است صدور مجوز ساخت تعداد طبقههای جدید ساختمان بنا به متراژ می باشد.
در این مرحله کارشناسان طرح تفصیلی، کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص مینمایند. در شهرهای بزرگ از جمله تهران طرح تفصیلی اجرا میشود. یعنی چنانچه در این بررسی مشخص شود که ملک مورد نظر در طرحی از طرحهای شهرداری قرار دارد باید با دقت بیشتری بررسی نمود که آیا ساخت و ساز بنا با پروژههای عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات لازم برای آن انجام گیرد و سپس مجوز لازم برای ادامه روند اخذ پروانه صادر می شود.
بعد از انجام مراحل بازدید ، قسمت بر و کف، مورد کارشناسی و اظهارنظر قرار میگیرد و دستور تهیه نقشه به مالک صادر میشود. در دستور نقشه اطلاعاتی از قبیل ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات ، تعداد طبقات و مساحت هر طبقه ذکر میشود و اطلاعاتی از قبیل متراژ سند و عرضگذر تعیین میشود که در مرحله بعد این اطلاعات برای تهیه و طراحی نقشه به مهندس معمار ارجاع می شود تا گروه معماری، بر اساس دستور نقشه صادرشده ، ضوابط شهرداری و پس از هماهنگی با مهندس سازه، نقشه معماری بهینه ای طراحی نمایند که این طرح باید به لحاظ زیبایی ، متراژ، حداکثر پارکینگ در بهترین حالت ممکن ارائه شود. در نهایت نقشه طراحی شده برای بررسی باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شود . چنانچه نقشه نیاز به اصلاح داشت ، دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه برای بررسی و تاًیید به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده میشود
بعد از رفع ایرادات نظارتی و نهایی شدن نقشه از سوی دفتر خدمات مذکور، نوبت به تعیین و محاسبه عوارض نوسازی و تخریب ساختمان می رسد که باید توسط مالک به اداره پرداخت مالیات پرداخت شود. پس از پرداخت عوارض تخریب و نوسازی و دریافت تاًییدیه باید مدارک پیش نویس را تهیه نمود. به این ترتیب که مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کند و فرم درخواست تعیین ناظر را ارائه نماید. مدارک پیشنویسی که باید توسط مالک تهیه و ارائه شود شامل برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایلهای نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیستهای مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک می باشد. در نهایت برای معرفی ناظر از سوی دفتر خدماتی مذکور با مالک تماس گرفته می شود. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته میشود.
پس از تایید نقشههای چهار رشته و تأییدیههای دفتر خدمات شهری نوبت به تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار می رسد که تمام این تأییدیهها بهصورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ میشود.
تمام پروژههای ساخت و ساز نیازی به گرفتن مجوز ساخت ندارد مانند اغلب موارد تعمیرات ، نوسازی و جایگزینیهای ساده که میتواند توسط پیمانکاران یا مالکین و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود اما مسلماَ برای پروژههایی که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد نیاز به گرفتن مجوز ساخت می باشد. از آنجایی که مجوز ها برای هر منطقه بهصورت جداگانه با توجه به آن منطقه تدوین میشود بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و با آنها در ارتباط باشید. شرکت عمران شیراز یک شرکت ساختمان سازی و خدمات عمرانی در شیراز است و کلیه خدمات از پیگیری صدور پروانه و مجوز ساختمان در شیراز ، نقشه کشی و طراحی ساختمان ، بازسازی خانه های کلنگی گرفته تا تخریب و خاکبرداری ، سفت کاری و نازک کاری ، مقاوم سازی ساختمان و ... را در حوزه فعالیتی خود انجام می دهد. شما برای پیگیری پروانه ساخت و مجوز های لازم با متخصصان این شرکت در تماس باشید تا با خیالی آسوده تر و سرعتی بیشتر پروژه خود را به پیش ببرید. هزینه اخذ پروانه ساختمان در شیراز از جمله مواردی است که برای کارفرمایان بسیار مهم می باشد. پس از آن که نقشه های معماری شما آماده شد و تاییدیه های لازمه را از دفتر خدمات الکترونیک دریافت کرد ،طبق متراژ های نهایی و تایید شده می بایست محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان را به حساب شهرداری واریز کنید که محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان در شیراز متناسب با کاربری ملک متفاوت است و عواملی در تغییر قیمت نهایی آن تاثیر گذارند که از برخی از این عوامل شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه ای ساختمان می باشد که محاسبه هزینه تمام شده را دچار نوسان خواهند کرد. بهترین راه برای دریافت قیمت اخذ مجوز ساخت و پیگیری های لازم تماس با گروه ساختمانی آب و خاک سازان شیراز است. که پس از بازدید متخصصان شرکت از منطقه مورد نظر قیمت نهایی را حساب و در اختیار شما قرار خواهند داد.
نام و نام خانوادگی ::* !!!
پست الکترونیک :
نظرات: * !!!
آدرس دفتر مرکزی : شيراز خيابان ستارخان نبش كوچه ١٣ ساختمان داريوش طبقه چهارم
ارتباط با مدير عامل : 09177110025 محمد لطفى
07136491950 دورنگار :
ارتباط با رئيس دفتر : 07136491890 - 07136491930 - 07136491891
ایمیل: info@abokhaksazan.ir
شرکت ساختمانی آب و خاک سازان در شیراز با داشتن تيمي مجرب از افراد نخبه و با سليقه همچنين اساتيد دانشگاه و مجريان پايه يك نظام مهندسي در رسته های معماري و اجرايي اين توانمندی را دارد كه پروژه هاي ساختماني را از مطالعات اوليه تا چيدمان مبلمان ، شما عزيزان را همراهي كند . به منظور ارتقاء سطح كيفي ارائه خدمات، شرکت آب و خاک سازان بر آن شده تا با تكيه بر اصول مشتري مداري خدمات خود را كه شامل بيش از ٦٠٠ واحد طراحي ساختمان شامل معماری و معماری داخلی (فاز يك و دو ) با سبك هاي كلاسيك و مدرن همچنين بيش از ٤٠٠٠٠ هزار متر مربع خدمات اجرايي در سال در منطقه هاي خوب شيراز معرفي نمايد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آب و خاک سازان می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن