برندینگ شهری چیست؟
برندینگ شهری به عبارت ساده ای به این معنی است که یک شهر را به همه بشناسانیم. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم برندینگ شهری به معنای ایجاد نام و آوازه ای برای یک شهر متناسب با ویژگی های خاص آن شهر و تمایزات آن با شهر های مشابه است. این تمایزات می توانند در شهرسازی و معماری، موقعیت اقتصادی هویت فرهنگی، و سیاسی و یا حتی در داشتن یک یا چند المان شهری متمایز بروز کنند. برندینگ شهری برای اهداف مختلفی صورت می پذیرد؛ جذب سرمایه و ایجاد محیط کسب و کار از اولین دلایل به وجود آمدن برندینگ شهری بوده اند.
برندینگ شهری و گردشگری
با گسترش صنعت گردشگری، برندینگ و بازاریابی شهری معنای دیگری پیدا کرد. شهر هایی که در گذشته برای جلب توجه تجار و یا دریافت بودجه و امتیازات دولتی بیشتر به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه تبدیل به برند شده بودند، تبدیل به مقاصد اصلی اولین گردشگران صنعت مدرن توریسم شدند و کاربرد برندینگ شهری در صنعت گردشگری خود را بیشتر از همه جا نشان داد.
از اینجا بود که اندک اندک مفاهیم برندینگ شهری و گردشگری همراه با یکدیگر به درجه ای از بلوغ رسیدند و معنای دقیق تری پیدا کردند. برندینگ شهری به عنوان مجموعه عملیات هایی که می توانند یک شهر را از یک موقعیت مکانی به یک مقصد تغییر دهد، توانست بسیاری از شهر ها و حتی کشور ها را به مقاصد گردشگری تبدیل کند.
تبلیغات گردشگری
شاید هنوز هم زمانی که از تبلیغات برای یک شهر یا مکان صحبت می کنیم، نا ملموس به نظر برسد. مگر شهر یک کالاست که آنرا تبلیغ کنیم و بفروشیم؟ باید گفت از آنجا که شهر بستری است برای کسب و کار و تجارت، با معرفی آن کسب و کارهای جاری در آن نیز معرفی می شوند.
هنگامی که یک شهر را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کنیم و با شیوه های تبلیغاتی، مخاطب خود را ترغیب کنیم تا تعطیلاتش را در شهر ما بگذراند، توانسته ایم بسته ای شامل محصولات و خدماتی که مسافران در شهر ما دریافت می کنند را بازاریابی و تبلیغ کنیم. برندینگ شهری می تواند با شناساندن شهرها به عموم مردم و یک شهر در اذهان جوامع به عنوان یدک کش یک ویژگی اختصاصی، میل مردم را به بازدید از آن شهر افزایش می دهند.
برندینگ شهری چگونه کار می کند؟
برندینگ شهری مراحل و روش هایی دارد که به صورت زیر دسته بندی می شوند:
1. تحقیقات:
در این مرحله ابتدا باید این بپردازیم که هدف ما از برند کردن شهرمان چیست؟ این در ماحل بعدی تصمیم گیری به ما کمک زیادی خواهد کرد. اهداف را باید مکتوب و مدون کنیم و به عنوان یک سند از آنها استفاده کنیم.
پس از آن به شناخت شهر خود می پردازیم. ویژگی ها و وضع موجود شهر، پتانسیل های شهر برای اضافه شدن ویژگی های جدید و شرایط و وضعیت فرهنگی و اجتماعی شهر، سه نکته ی اساسی که باید به صورت مشروح در مورد آنها کسب اطلاعات کنیم.
سپس به شناسایی مخاطب خود یعنی کسانی که میخواهیم شهر ما را بشناسند می پردازیم. مانند تبلیغات در هر زمینه ی دیگری، شناخت مشتریان به طور دقیق و دسته بندی آنها بسیار اهمیت دارد. باید بدانیم چه کسانی را می خواهیم به شهرمان راه بدهیم و چه کسانی ممکن است بخواهند به شهر ما راه یابند.
2. مکان سازی:
مکان سازی تعریف بسیار گسترده ای است که با طراحی تجربه نیز ارتباط نزدیکی دارد. مکان سازی به این معناست که با طراحی از پیش تعیین شده به ساخت فضا های عمومی می پردازد تا برای مردم تجربه های زندگی شهری به وجود آورد. برخی از این طرح ها چنان موفق اند که علاوه بر جذب مردم به سطح شهر باعث جذب گردشگران نیز شده اند.
بنابراین، این فعالیت می تواند کمک شایانی به تبدیل شدن یک شهر ناشناس به یک شهر سرشناس کند و آوازه آن را در جهان بلند کند. باید دقت کنیم هنگامی که بخواهیم شهر خود را از طریق تبلغیات و رسانه ها و .. به دنیا بشناسانیم باید چیزی برای ارائه داشته باشیم و مکان سازی مرحله ای است که داشته های شهر خود را در آن تکمیل می کنیم. به عبارتی مکان سازی به منزله ی زیرسازی برای برندینگ شهری است. پس قبل از هرگونه فعالیت تبلیغاتی در برندسازی شهری، به مکان سازی در آن شهر پرداخته می شود. این مکان سازی ها ممکن است به صورت های مختلفی شکل پذیرد.
یکی از اشکال مکان سازی که قدری ناملموس است فستیوال ها هستند. جشنواره ها و مسابقات ورزشی و هنر و ... می تواند جمع کثیری از مردم را به خود جذب کند. این جشنواره ها مهم تر از آن می توانند بهانه ای باشند برای فریاد زدن نام آن شهر در دنیا.
اما نوع فیزیکی تر مکان سازی آن است که توسط آن به باز آفرینی و زیباسازی منظر شهری می پردازیم. این بخش شامل گستره ی عظیمی از فعالیت ها می شود که طراحی و ساخت پیاده راه ها، پارک ها، مسیر های سواره ی توریستی، موزه ها و پارک موزه های شهری، پل های پیاده، هتل ها و مراکز تفریحی دیگر از این دسته هستند. همچنین مرمت یکپارچه ی بافت های شهری می تواند در زمره ی این فعالیت ها قرار گیرد.
3. بازاریابی شهری و تبلیغات:
اکنون یک شهر داریم که تماما توانایی های تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری را دارد. در این بخش از کار با استفاده از روش های تبلیغاتی مرسوم که ممکن است برای کالا ها نیز استفاده شوند به معرفی شهر خود برای مخاطبان مورد نظرمان می پردازیم. برای شهر یک شعار و یک لوگو طراحی می کنیم و آنرا در تبلیغات جشنواره ها و مسابقات به کار می بریم. نمونه ی این فعالیت در منطقه آزاد کیش با شعار «کیش، تجربه ای متفاوت» در سطح داخلی رخ داد.
ممکن است شهر یا کشور ما صاحب یک تم طراحی باشد که در هر کجا که استفاده شود به یاد آن بیافتیم. مانند رنگ های زرد و سبز در پرچم برزیل که در رویداد های مختلف این کشور از آن نهایت استفاده صورت می پذیرد. این تم ممکن است به صورت یک الگوی هندسی باشد و یا موارد مشابه که در صنعت تبلیغات پرکاربرد هستند.
4. بهره برداری:
اکنون که شهری مملوء از جذابیت ها داریم باید با ساخت هتل ها و رستوران و اماکن سرویس دهی شهری سعی کنیم حد اکثر استفاده را از حضور گردشگران در شهر خود داشته باشیم و مهم تر از آن تمهیداتی بیاندیشیم که این افراد برای شهر ما هزینه ساز نشوند.
علاوه بر این پس از تبدیل شدن به برند شهری باید نهایت دقت را در حفظ این برند و توسعه ی دائمی آن داشته باشیم؛ زیرا پویایی بازار مکان باعث خواهد شد برندهای شهری جدید جای شهر ما را بگیرند.
برندینگ شهری ما را به کجا می برد؟
شهر های ما در ایران پتانسیل بالایی در زمینه ی گردشگری دارند اما هنوز هیچ نشانه ای از توریسم با دوام و صنعتی در ایران نیست و برندینگ شهری به خصوص مکان سازی می توانند به ما کمک کنند تا با درامد زایی و تولید ثروت بسیاری از مشکلات و مسائل اقتصادی مردم شهر ها و روستا ها را مرتفع کنیم.
نام و نام خانوادگی ::* !!!
پست الکترونیک :
نظرات: * !!!
آدرس دفتر مرکزی : شيراز خيابان ستارخان نبش كوچه ١٣ ساختمان داريوش طبقه چهارم
ارتباط با مدير عامل : 09177110025 محمد لطفى
07136491950 دورنگار :
ارتباط با رئيس دفتر : 07136491890 - 07136491930 - 07136491891
ایمیل: info@abokhaksazan.ir
شرکت ساختمانی آب و خاک سازان در شیراز با داشتن تيمي مجرب از افراد نخبه و با سليقه همچنين اساتيد دانشگاه و مجريان پايه يك نظام مهندسي در رسته های معماري و اجرايي اين توانمندی را دارد كه پروژه هاي ساختماني را از مطالعات اوليه تا چيدمان مبلمان ، شما عزيزان را همراهي كند . به منظور ارتقاء سطح كيفي ارائه خدمات، شرکت آب و خاک سازان بر آن شده تا با تكيه بر اصول مشتري مداري خدمات خود را كه شامل بيش از ٦٠٠ واحد طراحي ساختمان شامل معماری و معماری داخلی (فاز يك و دو ) با سبك هاي كلاسيك و مدرن همچنين بيش از ٤٠٠٠٠ هزار متر مربع خدمات اجرايي در سال در منطقه هاي خوب شيراز معرفي نمايد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آب و خاک سازان می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن