کارفرمایان و هتلداران در سطح جهان روز به روز به دنبال افزایش سطح رضایتمندی مشتریان خود بوده و در کنار این سیاست نگاه ویژه ای نیز به کاهش هزینه های جاریخود که دربرگیرنده هزینه های انرژی و هتلداری میباشد، دارند. بر این اساس، راهکار میزبانی هوشمند (اتاق هتل هوشمند) به صورت یک تخصص ویژه و با ترکیبی از راهکارهای اتوماسیون، خانه داری و مدیریت انرژی در سطح جهان، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و اساساً در بسیاری از کشورهای جهان، ارتقاء درجه کیفیت هتل در گرو پیاده سازی این سیستم میباشد. فلذا، بسیار مهم است که ویژگی های اصلی یک سیستم هوشمند هتلرا شناخته و با انطباق آن بر نیازهای پروژه، بتوان بهترین گزینه و راهکار را انتخاب نمود.
مقاله حاضر به بررسی امکانات ویژه سیستم هوشمند هتل علاوه بر امکانات معمول مانند کنترل روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده و ... می پردازد.
امکان تامین هوای یکنواخت در اتاق هتل:
بسیار پیش آمده است که به دلیل معماری داخلی اتاق هتل و یا عدم نصب صحیح ترموستات، هوای اتاق هتل در محل های مختلف، یکنواخت نیست. بسیار مهم است که سیستم هوشمند این قابلیت را داشته باشد که با اندازه گیری هوا در نقاط مختلف، بتواند شرایط مناسبی را برای مهمان در آن اتاق فراهم آورد.
انطباق تجهیزات هوشمند با معماری داخل اتاق هتل:
می دانیم که هتل های چهارستاره و پنج ستاره اهمیت ویژه ای به معماری و طراح داخلی اتاق هتل قائل می باشند با این هدف که بتوانند مناسب ترین شرایط سکونت را در مدت زمان حضور مهمان در هتل فراهم آورند. از طرفی بسیاری از تجهیزات هوشمند اعم از سنسور، کلید و ... که توسط سازندگان معتبر تولید میگردد تا حدودی با رویکرد صنعتی و با ظاهری معمولی اما با قابلیت های بالا ساخته می شوند. اما اتاق هتل متفاوت از این مورد می باشد و می بایست تجهیزاتی که در این اتاق مورداستفاده قرار میگیرد، منطبق بر طرح و معماری داخلی اتاق هتل باشد. این انطباق می تواند شامل رنگ، شکل، آیکون و سایر شرایط ظاهری تجهیزات باشند.
امکان برنامه ریزی سیستم سرمایش و گرمایش:
طبیعتاً بسیاری از تجهیزات هوشمند موجود در بازار توانایی کنترل عملکرد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هتل را دارا میباشند. لیکن آنچه که در این خصوص قابل ذکر است قابلیت ویژه محصولات در تعیین Set Point موردنیاز برای اتاق، حتی در زمانهایی است که مهمان در اتاق حضور ندارد. این موضوع از آن جهت حائز اهیمت میباشد که بدانیم هتل از نظر میزان مصرف انرژی جزو پرمصرفترین ساختمانها میباشد و یک هتل بیش از 50% از یک ساختمان مسکونی و بیش از 2.5 برابر یک ساختمان اداری انرژی مصرف میکند در حالیکه در بیش از 55% اوقات خالی میباشد. فلذا با همچون محصولاتی به صورت هوشمند میتوان میزان درجه حرارت موردنیاز اتاق را در زمانهایی که مهمان در اتاق حضور ندارد را تعیین نمود که این مهم از طریق سیستم مرکزی هتل قابل انجام می باشد.
سیستم هوشمند بهره برداری و تعمیرات:
آنچه مسلم است، آن است که همه مالکین و بهره دارهای هتل به دنبال کسب رضایت مهمان و ایجاد تعهد در انتخاب مجدد مهمان میباشند. لذا بسیار مهم است که هتل به سیستمی مجهز باشد که آن سیستم توانایی پیش بینی شکایات مهمان را داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 42% از کل شکایات مهمانهای هتل ناشی از عدم وجود آسایش در اتاق بوده است که این عدم آسایش میتواند به دلیل عدم کارکرد درست کلیدهای هوشمند، مشکل روشنائی و سرمایش و گرمایش اتاق مهمان باشد. لذا بسیار مهم است که سیستم هوشمندی که در هتل مورداستفاده قرار میگیرد، مجهز به سیستم هوشمند تشخیص خطا و ایراد تجهیزات و سامانه های مورداستفاده در اتاق باشد تا قبل از آنکه مهمان متوجه مشکلی در اتاق گردد، سیستم اتوماسیون از آن مطلع گردیده و به پذیرش و تیم مهندسی هتل اطلاع رسانی نماید.
تشخیص موثر حضور مهمان در اتاق
در گذشته برای تشخیص حضور مهمان در اتاق، از دستگاه کارت هولدر استفاده میگردید به نحویکه کارتی در اختیار مهمان قرار میگرفت که کلیه مسیرهای روشنائی و تهویه مطبوع اتاق با قراردادن آن کارت در محل کارت هولدر فعال میگردیند و در بسیاری از موارد به این دستگاه Energy Saving Switch نیز اطلاق میگردید. اما این شیوه کنترلی دربسیاری موارد منجر به شکایات مهمان میگردید به عنوان مثال امکان شارژ موبایل، لبتاب، دوربین و ... به دلیل قطع شدن مسیرهای برق در زمانهایی که مهمان در اتاق حضور نداشت، میسر نمیگردید. از طرفی دیگر، در بسیاری موارد دستگاه های کارت هولدر حتی با قرارگرفتن یک کارت غیرهوشمند (مانند کارت ویزیت) نیز فعال میگردیند که این مورد باعث روشن ماندن همه مسیرهای روشنایی و تجهیزات سرمایش و گرمایش اتاق حتی در زمانیکه مهمان در اتاق نیز حضور نداشت، میگردید. فلذا، بسیار مهم است که برای تشخیص حضور مهمان از روش های موثرتری مانند تشخیص حرکت، حضور و ... استفاده نمود.
قابلیت راه اندازی و یکپارچه سازی بر اساس استانداردها و پروتکل های مختلف:
همه ما میدانیم که امروزه در حوزه هوشمندسازی برندهای مختلفی با پروتکلهای بسیار متفاوتی مشغول به فعالیت میباشد. نکته مهم این است که در بسیاری موارد تنوع پروتکل ابزاری برای سرگردانی مهندسین طراح و حتی کارفرمایان محترم برای پیاده سازی سیستم هتل هوشمند میگردد. همچنین، با توجه به اینکه در یک اتاق هتل سیستم های متنوعی وجود دارند و در بسیاری موارد نیاز به یکپارچه سازی آن سیستمها وجود دارد، لذا لازم است که سیستم هوشمند توانایی برقراری ارتباط موثر و یکپارچه با کلیه سیستمها را داشته باشد. فلذا بهتر است که سیستم هوشمند مورداستفاده در هتل، توانایی راه اندازی با پروتکل های استانداردی مانند KNX, Modbus, BACNet و ... را داشته باشد و همچنین دارای پورت های مشخص ارتباطی مانند RS-232, RS-485, WiFi و ... باشد.
مجهز به خدمات هتلداری هوشمند و تحت شبکه:
خدمات هتلداری یکی از اصلی ترین نیازمندی های یک هتل در کلاس جهانی می باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم یکی از بیشترین منابع شکایات مهمان در هتل مربوط به خدمات هتلداری می باشد. فلذا بسیار مهم است که سیستم هوشمند هتل بتواند کلیه نیازمندی های هتلداری مانند مرتب کردن اتاق (MUR)، خشکشوئی (Laundry)، عدم مزاحمت (DND) را به صورت کامل و تحت شبکه مدیریت نماید. برای مهمان بسیار مهم است که در زمانیکه درخواست عدم مزاحمت داده است، شخصی یا خدمه ای درب اتاق را نزند و یا اینکه مهمان به محض درخواست خدمات MUR و یا Laundry، در کوتاهترین زمان ممکن به این درخواست پاسخ داده شود. همچنین رسیدگی به یخچال (مینی بار) اتاق نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که می بایست توسط سیستم هوشمند مدیریت و کنترل گردد.
کوچکتر بودن ابعاد تابلوی کنترلی:
طبیعتاً پیاده سازی سیستم هوشمند در اتاق هتل، نیازمند نصب و راه اندازی یک تابلوی کنترلی می باشد و می دانیم که وجود یک تابلوی کنترلی با ماهیتی صنعتی و کنترلی در یک اتاق هتل با طراحی مدرن و یا کلاسیک، می تواند ترکیب ناهمگونی باشد. فلذا بسیار مهم است که تابلوی کنترلی سیستم هوشمند هتل تا جائیکه امکان دارد کوچکتر و فشرده تر بوده و امکان در معرض دیدقرار ندادن آن وجود داشته باشد. لذا دستگاه های کنترل کننده ای که در این سیستم مورداستفاده قرار میگیرند بهتر است که مجهز به همه ارتباطات و امکانات موردنیاز برای سیستم هوشمند باشند و تا جائیکه امکان دارد از تجهیزات جداگانه برای اهدافی مانند کنترل فن کویل، پرده، شبکه و ... که منجر به افزایش حجم تابلو میگردند، استفاده نگردد.
تحریریه آب و خاک سازان،محمدلطفی،شیراز
نام و نام خانوادگی ::* !!!
پست الکترونیک :
نظرات: * !!!
آدرس دفتر مرکزی : شيراز خيابان ستارخان نبش كوچه ١٣ ساختمان داريوش طبقه چهارم
ارتباط با مدير عامل : 09177110025 محمد لطفى
07136491950 دورنگار :
ارتباط با رئيس دفتر : 07136491890 - 07136491930 - 07136491891
ایمیل: info@abokhaksazan.ir
شرکت ساختمانی آب و خاک سازان در شیراز با داشتن تيمي مجرب از افراد نخبه و با سليقه همچنين اساتيد دانشگاه و مجريان پايه يك نظام مهندسي در رسته های معماري و اجرايي اين توانمندی را دارد كه پروژه هاي ساختماني را از مطالعات اوليه تا چيدمان مبلمان ، شما عزيزان را همراهي كند . به منظور ارتقاء سطح كيفي ارائه خدمات، شرکت آب و خاک سازان بر آن شده تا با تكيه بر اصول مشتري مداري خدمات خود را كه شامل بيش از ٦٠٠ واحد طراحي ساختمان شامل معماری و معماری داخلی (فاز يك و دو ) با سبك هاي كلاسيك و مدرن همچنين بيش از ٤٠٠٠٠ هزار متر مربع خدمات اجرايي در سال در منطقه هاي خوب شيراز معرفي نمايد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آب و خاک سازان می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن