با توجه به اینکه طراحی مبلمان و فضای کاریکی از دغدغههای آب و خاک سازان است، در این بخش سه مورد دیگر از خاصترین مراکز گوگل در دنیا را بررسی خواهیم کرد:
دفتر گوگل در دوسلدورف
دفتر گوگل در مادرید
دفتر گوگل در کوالالامپور
مطالب مرتبط
دفتر گوگل در دوسلدورف آلمان
مکان: دوسلدورف (Düsseldorf)، آلمان زمان ساخت: 2011 طراح: LEPEL & LEPEL Architektur شرکت LEPEL & LEPEL نیز میتوانست مانند بسیاری دیگر از مؤسسات طراحی، یک سبک بسیار شاخص و قابل ملاحظه را در سراسر این دفتر گوگل تکرار کند، اما به جای این کار تصمیم گرفت تا به درک و شناختی بهتر از روح حاکم بر این گوگلو هویت سازمانیای که این شرکت در پی آن است برسد. و حال چند سال است که توانسته با موفقیت آن را در طراحی خود ایجاد نماید. به این ترتیب، دفتر گوگل در دوسلدورف سرشار از آثار این تصمیم است. آثاری که خود را در انبوه فضاهای خلاقانه و بسترسازی برای ظهور ایدههای جدید نشان میدهند. فضای کاری این مرکز که زمانی یک محوطه طبیعی بود حالا به ترکیبی شامل فضاهای باز، ایستگاههای کاری فردی، اتاقهای کنفرانس، محوطههای بازآفرینی و محیطهای ارتباطیای که پویایی، خلاقیت، بازیهای نوآورانه و انعطاف را اشاعه میدهند تبدیل شدهاند. رنگهای اصلی گوگل (سبز، زرد، قرمز و آبی خاص گوگل) در این مرکز چندان به چشم نمیخورند. به جای آنها روح و جلوههای بصری دیگر گوگل به واسطه تِمهای مختلف بیان شدهاند که اثر آنها در تمام محیطهای متفاوت گوگل نفوذ کرده است. مکان دفتر گوگل در دوسلدورف مرجع کل منطقه راین/ رور (Rhine/Ruhr) است: طبیعت شاداب راینلاندر (Rhinelander)، منطقه برگیشس لاند (Bergisches Land)، فرهنگ ناشی از صنایع عظیم و گسترده تولیدی در آن منطقه، و البته خود شهر دوسلدورف که مهد فرهنگ اوت کوتوغ (Haute Couture) است که بهترینهای کیفیت و تجملات و شکوه را با قیمتهای بسیار بالا و بهصورت سفارشی طی زمان طولانی ارائه میدهد؛ همگی در این مرکز جمع شدهاند. تمام موارد فوق در ارتباط با شناخت طراحان از هویت آلمانی، و نیز شناخت آنها از گوگل، در قالب یک شعار غیررسمی درآمدند که سینه به سینه نقل میشد و عبارت بود از «مردان فولاد و زنان نشاط»؛ و بعدتر به شکل این استراتژی طراحی تغییر یافت: «محوطههای کاری باز که عملکرد ورکشاپها را دارند و با استفاده از نورپردازیو مواد مناسب، بر بخشهای مهمتر آنها تأکید میشود.» بسترسازی برای ارتباط آسان و همهجانبه و نیز آزادی فراوانی جهت تخیل و داشتن ایدههای نو؛ به عهده این محوطهها است. همه چیز به شعاری برمیگردد که با آنچه تعریف شده و برای خلاق بودن گوگل ضروری است، تطبیق دارد: «مردان فولاد». اتاقهایی که همه افراد در بازههای زمانی مشخص و کوتاه قادر به استفاده از آنها هستند، به فضای استفاده فردی مرتبطند. مثلاً «تالار هنر» که اتاق جلسات است، «جویبار راین» که اتاق ویدئو کنفرانس است یا تریای این مرکز با نام «باهاوس» (Bauhaus)، محبوب همه کارکنان است. و در سراسر این مرکز، طیفهای رنگی متنوع از درخشان گرفته تا رنگهای مبتنی بر سلیقه، تداعیکننده این شعار هستند: «زنان نشاط». گاهی کارکنان نیاز دارند تا در یک محیط جدا از دیگران، بهصورت فردی بر روی کاری تمرکز کنند و هیچ رفت و آمد یا سر و صدایی در اطرافشان نباشد. در این صورت میتوانند به محلهای مخصوصی برای این امور بروند. ممکن است این تمرکز در فاصله میان یک جلسه ایدهپردازی گروهی تا یک دور همی برای اندکی استراحت و گپ و گفت صورت بگیرد. حالت جزیرهای و منفرد این فضاها طوری است که به محض ورود به آنها، امکان تمرکز بر موضوع مورد نظر، فارغ از برنامههای قبلی و بعدی این تمرکز ممکن است. «میزهای پرنده»، آلاچیقهای کوچکی ویژه جلسات ایدهپردازی – بهخصوص brain storming یا بارش فکری – هستند که به تبادل ایدههای خلاقانه از دنیاها و فضاهای متفاوت اختصاص دارند: «مردان فولاد» و «زنان نشاط». نمادهای شاخصی که فرهنگ تعاملی گوگل را تجسم میبخشند، چراغهای موسوم به گدازه، و محلهای بازی میباشند که از مشخصات جالب توجه این مرکز هستند. استراتژی و کانسپت طراحی در کار با گوگل، به صورت همکاری نزدیک با کارفرماها که اغلب، آغوششان به روی پیشنهادهای مختلف باز است، توسعه یافته است. همچنین در این استراتژی ایدهها، آرزوها و تجربیات کارکنان در برنامهریزی و رویکردهای مختلف نقش دارند. آنچه گفته شد بهصورت تعداد زیادی ایدههای خلاقانه عینیت یافتهاند که فرایند طراحی باز ارائه داده و راهکارهایی خاص و بسیار خارقالعاده را بهوجود آوردهاند.
مکان: مادرید (Madrid)، اسپانیا مساحت: 8230 متر مربع زمان ساخت: 2015 طراح: Jump Studios در سال 2015، شرکت معروف و محبوب Jump Studios مراکز همکار و نیز محوطه اجتماعات گوگل را طراحی کرده است. در این فضای وسیع یک طرح گذشتهگرا برای گوگلدر نظر گرفته شده است. اولین محوطه اجتماعات این غول فناوری، ظرفیت تجمع 7000 نفر را برای یادگیری، به اشتراک گذاشتن ایدهها و استارتاپهای همراه با صرف ناهار دارا است. پیش از این نیز Jump Studios در همکاری با گوگل در مورد فضاهای کاری، همکاری داشته است که نتیجه آن، مرکز لندن است که در سال 2012 تأسیس شد. موفقیت این مرکز منجر به توسعه محوطههای اجتماعات شد که نمونه بارز آن را در حال حاضر در مادرید، لندن، سئول، ورشو، و سائو پائولو میبینیم. زادگاه گوگل در مادرید، گاراژ یک ساختمان بوده است؛ و همین امر را در برخی از ایدههای ساختارشکنانه به صورتی نوستالژیک میتوان به خاطر آورد. رویکرد Jump Studios ، گرامیداشت زادگاه گوگل از طریق خلق یک محیط مناسب برای آزمودن ایدههای مختلف میباشد. در ابتدا توجه به ارزشهای گوگل در سراسر فرایندهای طراحی، مورد نظر بود. این کار شامل در نظر گرفتن طراحی محلی، طراحی ساختمان، خلق چندگانگی و تنوع بر اساس اجتماعات مختلف، و ایجاد محیطی دوستانه و «سبز» میشد. این ساختمان 5 طبقه قبلاً یک کارخانه باتری و تجهیزات ذخیرهسازی برق بود که در سال 1892 ساخته شد و Jump Studios با دقت و وسواس آن را به محلی برای عملکردهای مختلف تبدیل کرد که محیطی برای اعضای گوگل باشد. یک ورودی جدید نیز در بخش جنوبی ساختمان ایجاد شد که دسترسی به لابی مرکزی و راهروی اصلی بالای آن را از طریق یک راه پله متحرک تسهیل میکند. درست پشت محوطه ورودی، کافیشاپ این ساختمان قرار گرفته است که شامل محوطه استراحت و محلهای شخصی برای استراحت است و در طبقه اول و طبقه همکف قرار دارند. رنگهای متنوع، در کنار مواد و بافتهای خامی مثل سنگ و آجر، به ایجاد فضایی سرزنده و محیطی برای راحتی بیشتر کمک میکنند. رویکردی که خود را به بهترین نحو در نورپردازی اتاق کنفرانس با نام «قفس نور» که بالای یک میز کنفرانس هفت متری بوده و از جنس فولاد و به رنگ قرمز میباشد نشان میدهد. Jump Studios با استفاده از خطوط گرافیکی تمیز و پررنگ، تم گرافیکی کلی این ساختمان را که تحت تأثیر مناظر خیابانهای مادرید است به جلوههای بصری قابل درک تبدیل ساخته است. این موسسه در آغاز پروژه به خوبی درک کرد که ملاحظات گوگل در مورد کارکنانش را باید در عناصر و عوامل محیط، هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مفهومی منعکس کند. هیچ استارتاپی مانند دیگری نیست و این امر را بهعنوان شاخصهای بینظیر در کار Jump Studio میشناسند که انواعی از فضاهای رسمی و غیررسمی را در کنار یکدیگر جمع کرده و به کارکنانش این امکان را میدهد که نهتنها کار خود را رشد دهند، بلکه به رشد شخصیت و هویت خود نیز توجه داشته باشند. طبقههای دوم و سوم ساختمان مادرید گوشههایی دنج برای ملاقاتها و جلسات دو نفره یا چند نفره که خصوصیتر محسوب میشوند داشته و نیمکتهای خاصی دارند که به سلیقه کارکنان قابل تغییر هستند و به انعطافپذیری فضای کار کمک میکنند. هر یک از اتاقهای جلسات رنگبندی خاص خود را دارند که از آثار هنرمندان معروف، از پیکاسو (picasso) گرفته تا یواکین سورولا باستیدا (joaquin sorolla y bastida) ملهم هستند. طراحی آنها گویای یک همبستگی میان سنت و مدرنیته است که در آن تاریخ با سبکهای معاصر در هم میآمیزد و محیطی بیمانند برای کارکنان گوگل ایجاد میکند.
مکان: کولالامپور (Kuala lumpur)، مالزی زمان ساخت: 2014 طراح: M Moser Associates اخیراً شرکت M Moser Associates یک طراحی جدید برای دفتر گوگل در کوالالامپور به پایان رسانده است. پیش از این دفتر، کارکنان گوگل در فضاهای اداری مختلفی پراکنده بودند که هیچیک نمایانگر برند گوگل نبود، فرهنگ محلی مالایی را منعکس نمیساخت و شیوه کاری اختصاصی این شرکت را حمایت نمیکرد. این طراحی که توسط تیم طراحی M Moser Associates در کوالالامپور هدایت و اجرا شد، نیازهای مذکور را به شیوه ای مطابق با گرایشهای هنری امروز برآورده میساخت. از نظر زیباییشناسی فضای دفتر گوگل در کوالالامپور، مخاطب خود را به کاوش در گوشه و کنار خود که با تمرکز بر اختصاصات کشور مالزی ـ از جنگل و ساحل گرفته تا خیابانهای شهر ـ فرا میخواند و تعاملی خاص با وی برقرار میکند. نمادهایی در این فضا دیده شده که هر یک به ویژگی یا حقیقتی خاص از فرهنگ، مردم و طبیعت مالزی ارجاع میدهند اما در پس آنها یک دفتر کار را میبینیم که حول این هدف شکل گرفته است که افراد، مشتریان و ایدههای گوگل دور هم جمع شوند.
پیشینه پروژه
هدف گوگل تقویت اثرگذاری فعالیتهای آن در کوالالامپور بهوسیله گردهم آوردن تمام افراد گوگل در یک فضا میباشد و تنها یک «شیوه گوگل» برای انجام امور وجود دارد که آن را از تمام شرکتهای دیگر متفاوت میسازد. در حقیقت این شیوه ارزشهای اصلی که به تعریف برند گوگل میانجامند را تحقق میبخشد. موردی که در میان آنها در اولویت میباشد، عبارت است از مفهوم «جمع» و «یکی بودن» میان گوگل و افرادی که محصولاتش را استفاده میکنند و نیز میان کارکنان گوگل که به شکلدهی مفاهیم، رشد و عرضه آن محصولات مشغول میباشند. در هر حال، چنین نیست که تمام ویژگیهای اولیه دفتر موقت فروش و بازاریابی گوگل در کوالالامپور به صورت طبیعی به گروه پشتیبان آن نیز منتقل شده باشند. این دفتر از چندین محل مختلف برای خدمات و کاربردهای مختلف تشکیل شده که در سراسر فضای ساختمان، به تناسب ارتباطشان با یکدیگر و میزان مراجعه به آنها، قرار دارند. چیدمان این محل برای دور هم بودن و کار گروهی جذاب است و نیز در این فضا به خوبی میتوان تشخیص داد محدودهای که گوگل در چارچوب آن کارفرمایان را جذب کرده و برند خود را ارائه میدهد، چیست.
نیازهایی که طراحی مبلمان اداری گوگل برآورده میسازد
مهمترین امر مطلوب برای گوگل، کشف دیدگاه جمعگرایانه و مبتنی بر ارتباط با مخاطبان است که برای نشان دادن این موضوع، تصمیم به تأسیس یک دفتر جدید در کولالامپور گرفت. دفتری که بتواند در آن محیط خود را بر اساس ارزشهای شرکت رشد و توسعه بدهد. رامش سوبرامانیان (Ramesh Subramanian) ـ مدیر یکی از تیمهای پروژه در M Moser ـ اینگونه توضیح میدهد که هنگام شروع به کار، هدف گوگل از تأسیس دفتر جدید به وضوح مشخص و محقق شده بود؛ اما کارهای زیادی وجود داشت که طراحان باید انجام میدادند: «به فضایی نیاز داشتند که همه بتوانند در آن به تعامل با یکدیگر مشغول باشند. میخواستند دفتر گوگل جایی باشد که بتوانند همه افراد را در جای واحدی گرد هم آورند. به همین دلیل نیاز به وجود یک هویت واحد در تمام محل بود تا حضور خود در کوالالامپور را قوام دهند.» طی یک سری ورکشاپ با گوگل، رامش و تیم او اقدامات مختلفی انجام دادند: درک خود از نحوه کار گوگل با مخاطبینش را تعمیق نمودند، اهداف پروژهشان را اصلاح و مرزهای آن را بهصورت دقیقتری تعیین کردند و البته در این جلسات برای برخی راهکارها نیز ایده گرفتند. او توضیح میدهد: «گوگل دیدگاههایی بسیار خاص درباره فضاهای کاری خود و نحوه استفاده از آنها دارد. فضاهای کاری در گوگل باید به وضوح اعلام کنند که این برند، یک سازمان چندوجهی است. همچنین، ویژگیهای کشوری که دفتر در آن تأسیس شده است را نیز باید در آن دید.»
طراحی
طراحی این مجموعه را میتوان کاربردی، منعطف و از نوع دفاتر باز (دفاتری که دیوارهای جداکننده میان کارکنان حذف یا کوتاه یا تبدیل به پارتیشن شده باشند) دانست که بر کاربرد فضاها و نیز فرهنگ محلی تأکید دارند. میان آنچه که در فرایند ایجاد مفاهیم اولیه به وجود آمد، با دفاتر کوچکی که پیش از آن، گوگل در کولالامپور داشت تفاوت بسیار زیادی دیده میشود. میتوان گفت این دفتر مانند هیچ دفتر دیگری در دنیا نیست.
رامش توضیح میدهد: «ما طراحی را بهعنوان فرصتی برای یک سفر ماجراجویانه برای مراجعهکنندگان و کارکنان آن در نظر گرفتهایم. اولین چیزی که با قدم گذاشتن به دفتر گوگل میبینید، یک در قدیمی است که آغازی میباشد بر مجموعهای منتخب، مرکب از عناصر قدیمی و جدید. در تمام دفتر میتوان این عناصر را دید و باعث میشوند کمی هم احساس حضور در یک فضای صنعتی به فرد دست دهد.»از در ورودی که وارد میشوید، یک کافیشاپ وجود دارد که نسبت به فضاهای دیگر متفاوت است: هم ابعاد گستردهتر و هم رنگ، فرم و بافتی متفاوت دارد.
رامش میگوید: « عناصر بسیار و متنوعی را استفاده کردیم که اختصاصاً به مالزی مرتبطند، اما نه به شکل اصلیشان؛ بلکه به شکلی انتزاعی.» و به همین دلیل است که اتاق هیئت مدیره شبیه یک غار با قندیلهای آویخته از سقف است و اتاقهای جلسات کوچکتر که به فضای کافیشاپ راه دارند، برای این امر طراحی شدهاند که حس حضور در ساحل یا جنگل را تداعی کنند. ورقههای شبیه به شاخ و برگ درختان از دیوارها و حتی سقف کافیشاپ بیرون آمدهاند و فضا را مانند یک جنگل بارانی کردهاند.
دیگر فضاها، عناصری شبیه به پارک دارند. مثلاً تابهای زمین بازی پارک را میتوان در این دفتر نیز دید. همچنین یک مینیبوس صورتی رنگ که بخشهای مختلفی دارد نیز بهعنوان کافه متحرک کوچکی برای فروش آبمیوه و اسنک در نظر گرفته شده است. در بعضی قسمتها نیز پارچههای آشنای مالزی مانند پارچههای باتیک و پارچههای چهارخانه معروف به پیچازی، بهعنوان شاخصههایی برای تجمیع و یکپارچه کردن تمام عناصر دکوراتیو فوق بهصورت یک تِم و هویت واحد و آشنا عمل میکنند.
«تِک تاک» یا Tech Talk یک محوطه خاص دیگر از این مجموعه است که در کنار فضاهای پذیرش، جلسات و کافیشاپ قرار دارد و تا حدی شبیه به یک آمفیتئاتر است. از این فضا بهعنوان مجموعهای غیررسمی برای صحبت با مشتریان و نیز جلسات داخلی و جلسات آموزشی استفاده میشود.
پشت تِک تاک، در کنار پنجرهها، میزها و صندلیهایی برای جلسات و بحثهای غیررسمی که گاه گداری پیش میآیند و به نوعی متفاوت و ویژه هستند در نظر گرفته شده است. رامش یادآوری میکند که: «تمام این فضاها بسیار باز هستند و البته با یکدیگر مرتبطند. به این ترتیب نیاز به ارتباط و تعامل حداکثر را به زبان طراحی فضای اداری ترجمه کردهایم.»
فضای کار
این فضاها برای همکاری و نوآوری طراحی شدهاند و پاسخگوی هر نوع کار گروهی میباشند. به صورت مشابهی با بخشهایی که ذکر شد، در ارتباط بودن، شفافیت و دیده شدن، و تعامل در فضاهای کاری این دفتر که بر اساس باز بودن فضاها طراحی شده است نیز دیده میشود. اما فضاهای کاری کمی آرامتر و دنجتر میباشند. کارکنان در واحدهای کاریای که با یکدیگر 120 درجه زاویه دارند کار کرده و این تضمین وجود دارد که هر کدام از آنها یا مقابل همتیمی خود قرار دارد و یا در کنار او. فضاهای بیرونی دو نوع هستند: فضاهای شلوغ و پر از همهمه، و فضاهای دنج و آرام. این بخشها برای بحثهای بداهه و آنی یا حتی برای تنها چند دقیقه استراحت بیرون از میز کار استفاده میشوند. آنها در تمام محیط، در کنار پنجرهها قرار دارند. و جلوه نهایی مختص به اقلیم و جغرافیای مالزی، یک فضای دنج است که در حقیقت یک ماشین پرودوا (Produa) ـ خودروی ساخت مالزی ـ میباشد که البته برای استفاده در این فضا برش طولی خورده است. رامش در پایان اضافه میکند: «همیشه چیزی برای غافلگیری در این مجموعه وجود دارد. هرگز نمیتوانید حدس بزنید در راهرو بعدی یا اتاق کناری چه چیزی در انتظارتان است.»
تحریریه آب و خاک سازان،محمدلطفی،شیراز
نام و نام خانوادگی ::* !!!
پست الکترونیک :
نظرات: * !!!
آدرس دفتر مرکزی : شيراز خيابان ستارخان نبش كوچه ١٣ ساختمان داريوش طبقه چهارم
ارتباط با مدير عامل : 09177110025 محمد لطفى
07136491950 دورنگار :
ارتباط با رئيس دفتر : 07136491890 - 07136491930 - 07136491891
ایمیل: info@abokhaksazan.ir
شرکت ساختمانی آب و خاک سازان در شیراز با داشتن تيمي مجرب از افراد نخبه و با سليقه همچنين اساتيد دانشگاه و مجريان پايه يك نظام مهندسي در رسته های معماري و اجرايي اين توانمندی را دارد كه پروژه هاي ساختماني را از مطالعات اوليه تا چيدمان مبلمان ، شما عزيزان را همراهي كند . به منظور ارتقاء سطح كيفي ارائه خدمات، شرکت آب و خاک سازان بر آن شده تا با تكيه بر اصول مشتري مداري خدمات خود را كه شامل بيش از ٦٠٠ واحد طراحي ساختمان شامل معماری و معماری داخلی (فاز يك و دو ) با سبك هاي كلاسيك و مدرن همچنين بيش از ٤٠٠٠٠ هزار متر مربع خدمات اجرايي در سال در منطقه هاي خوب شيراز معرفي نمايد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آب و خاک سازان می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن